Objectief
De audit had o.a. volgende doelstellingen:
- een uitspraak te doen over de huidige manier van werken (incl. een uitspraak over de rolverdeling kerndiensten vs. ICT-dienst) + formuleren van verbetervoorstellen
- uitklaring welke TO BE ICT-organisatie noodzakelijk is om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren (met inbegrip van de noodzakelijke capaciteiten, profielen met functiebeschrijvingen, aansturings- en rapporteringslijnen via een helder organigram, verhouding externe medewerkers vs. interne medewerkers, verloningsniveau’s per profiel, kostprijs ICT-organisatie.
- de inpassing van de toekomstige ICT-organisatie in de gehele organisatie (incl. afstemming tussen kerndiensten vs. ICT-dienst)
- Uitwerking van een projectplan/stappenplan tot invoering van een dergelijke ICT-organisatie
- Uitwerking van één alternatieve organisatorische benadering met gevolgen, voor en nadelen (vb. volledige ICT-outsourcing).
Aanpak
Het project volgt een vrij “klassieke” benadering :
- Inwerking van de consulent in de AS IS-situatie (beheersovereenkomst, PIP/PEP -rapport, beschrijving AS IS-ICT-organisatie, AS IS informatiesystemen, AS IS takenpakketten, …)
- Interviews met belanghebbenden (leidend ambtenaar, afdelingshoofden, projecteigenaars en –trekkers van ICT-gerelateerde processen, externe databasebeheerder, verantwoordelijke informaticacel, …)
- Uittekenen TO BE-situatie : adviezen afstemming kerndiensten vs. ICT-dienst, adviezen wijze van werken, organigram, functiebeschrijvingen, …
- Voorstelling en bespreking TO BE-situatie met directieraad.
Resultaat
De opdracht heeft geresulteerd in een korte- en lange termijn ICT-organisatie, waarbij o.a. volgende maatregelen werden voorgesteld:
- Aanwerving ICT-manager;
- Aanwerving van IT-medewerkers;
- Project rond het in kaart brengen van de informatie-architectuur;
- Nieuw bedrijfsproces inzake aanschaf – en ontwikkeling van software;
- Enz.