ICT-audit Syntra Vlaanderen

Objectief

De audit had o.a. volgende doelstellingen:


een uitspraak te doen over de huidige manier van werken (incl. een uitspraak over de rolverdeling kerndiensten vs. ICT-dienst) + formuleren van verbetervoorstellen
uitklaring welke TO BE ICT-organisatie noodzakelijk is om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren (met inbegrip van de noodzakelijke capaciteiten, profielen met functiebeschrijvingen, aansturings- en rapporteringslijnen via een helder organigram, verhouding externe medewerkers vs. interne medewerkers, verloningsniveau’s per profiel, kostprijs ICT-organisatie.
de inpassing van de toekomstige ICT-organisatie in de gehele organisatie (incl. afstemming tussen kerndiensten vs. ICT-dienst)
Uitwerking van een projectplan/stappenplan tot invoering van een dergelijke ICT-organisatie
Uitwerking van één alternatieve organisatorische benadering met gevolgen, voor en nadelen (vb. volledige ICT-outsourcing).

Aanpak

Het project volgt een vrij “klassieke” benadering :


Inwerking van de consulent in de AS IS-situatie (beheersovereenkomst, PIP/PEP -rapport, beschrijving AS IS-ICT-organisatie, AS IS informatiesystemen, AS IS takenpakketten, …)
Interviews met belanghebbenden (leidend ambtenaar, afdelingshoofden, projecteigenaars en –trekkers van ICT-gerelateerde processen, externe databasebeheerder, verantwoordelijke informaticacel, …)
Uittekenen TO BE-situatie : adviezen afstemming kerndiensten vs. ICT-dienst, adviezen wijze van werken, organigram, functiebeschrijvingen, …
Voorstelling en bespreking TO BE-situatie met directieraad.

Resultaat

De opdracht heeft geresulteerd in een korte- en lange termijn ICT-organisatie, waarbij o.a. volgende maatregelen werden voorgesteld:


Aanwerving ICT-manager;
Aanwerving van IT-medewerkers;
Project rond het in kaart brengen van de informatie-architectuur;
Nieuw bedrijfsproces inzake aanschaf – en ontwikkeling van software;
Enz.

StatCounter - invisible


(C) 2009 - Alle rechten voorbehouden

Deze pagina afdrukken