Communicatiesysteem bij OCMW Evergem

Objectief

De belangrijkste objectief was het realiseren van een lastenboek met volgende onderwerpen:


Uitbouw van een telecommunicatienetwerk voor zowel data en spraak.
Vernieuwing telefonieconcept met een geïntegreerd oproep- en patiëntenvolgsysteem,
Automatisatie van de zorgregistratie.

Plan van Aanpak

Er werd een plan van aanpak opgesteld waarbij volgende stappen gedefinieerd werden:


Bepalen van behoeften en de kritische succesfactoren;
Technologisch onderzoek en haalbaarheid van bepaalde technieken zoals o.a. VOIP, handhelds, tablet PC’s, etc.
Vertaalslag naar een lastenboek.

Resultaat

Bij het bepalen van de behoeften werden de management behoeften en de wensen van de operationele vloer samengebracht. De belangrijkste behoeften waren/zijn:


Flexibele mogelijkheden om de telefonisten optimaal te kunnen inschakelen over de vier verschillende locaties;
Eén geïntegreerde oplossing voor telefonie, parlofoon-, oproep- en patiëntenvolgsysteem;
Gebruiksvriendelijk en industriële oplossing voor de verpleegkundigen. Eén toestel waarmee zowel de alarm- en telefoonoproepen kunnen afgehandeld worden.
Gebruiksvriendelijk en industriële oplossing voor de zorgregistratie, maaltijdregistratie als de stockbewegingen van de diverse voorraden. Na diverse brainstormingsessies werd enkel een industriële computer op elke kamer als degelijke oplossing aanvaard. Draadloze VOIP bood onvoldoende continuïteit (batterij); Industriële PDA’s werden te zwaar bevonden, gewone PDA’s werden qua uitrusting te zwak bevonden, tablet PC’s op een karretje werden als niet praktisch beschouwd en vereiste een andere organisatie van de zorgverstrekking.

Alle voorgaande elementen werden verwerkt in een technisch lastenboek met 1000-tal requirements gespecificeerd volgens de MOSCOW aanpak.


StatCounter - invisible


(C) 2009 - Alle rechten voorbehouden

Deze pagina afdrukken